رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیطها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک، زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حسابشده، دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است. البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری میپردازد؛ بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد که از آن جمله میتوان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی و دهها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طرحهایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند طرح گرافیکی میباشند.
هدف این رشته، آموزش این هنر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. در واقع رشته ارتباط تصویری تواناییهای دانشجویان در امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری را ارتقا میدهد. در این میان تبلیغات فرهنگی شامل تصویرسازی کتب، ساخت پوستر و تبلیغات برای نشریات و جراید میشود (مانند صفحهآرایی و آگهیهای مطبوعاتی) و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغات نمایشگاههای بازرگانی مانند غرفهسازی و غرفهآرایی یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است. در ضمن ارتباط تصویری دارای شاخههای دیگری مانند آرمسازی، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی میباشد.
تواناییهای لازم
دانشجوی گرافیک باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار بوده و در طراحی، قوی و زبردست باشد؛ چرا که طراحی، اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ به عنوان عامل تکمیلکننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخههای مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد. چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیکهای عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی و... در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. در ضمن هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعهشناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات نیز آشنا باشد؛ زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواستهها و علایق در چه سطحی است. گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمهمتمرکز گزینش میشوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت آنها در یک آزمون عملی نیز سنجیده میشود.
موقعیت شغلی در ایران
برای یک فارغالتحصیل ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد؛ فقط بخشی از کار او تبلیغات است که محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک گرافیست قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد: یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد (مثل تصویرسازی کتاب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه پوستر و بروشور) و دیگری گرافیک تلویزیونی؛ که مثلاً تعیین میکند مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب موقعیت او باشد و هم تفاوت رنگها در گیرندههای متفاوت بهخوبی مشخص گردد.